
Et netværk i en virksomhed og Rotarys yngre netværk har i et samarbejde med WHO gennemført et event om klima og folkesundhed.
Samarbejde med eksterne partnere forstærker effekten af initiativer. Nikolaj Wirenfeldt Asmussen giver her et fint eksempel.
Det startede i et netværk ved navn Leaders 2050, der er drevet af frivillige, yngre medarbejdere i KPMG og er åbent for alle, uanset arbejdssted.
Netværket fokuserer på Net Zero i 2050. FN har vedtaget at udledningerne af CO2 i 2050 ikke må være større, end at naturen kan absorbere dem. Det betegnes som ”net zero” - se også Net Zero Coalition | United Nations.
Netværket ville gerne starte med en markant event, og Nikolaj Wirenfeldt Asmussen brugte sine Rotary kontakter i WHO til at forsøge at få lov at holde arrangementet der.
Det blev positivt modtaget, og endte med et fælles arrangement imellem Rotaract og Leaders 2050. Det blev holdt i FN Byen, var sponsoreret af WHO og havde flere højt profilerede talere, herunder landechefen for WHO, den nordiske direktør for UNDP, direktøren for UNEP-CCC samt Rotaractor Charlotte Melchiorsen.
Temaet var sammenhængen imellem klima og folkesundhed. Eventet blev optaget og kan ses på: https://www.youtube.com/watch?v=8hUJCiudWJY.
”Det blev et fint møde, hvor vi fik belyst temaet godt. Det havde også en god effekt set fra et Rotary-synspunkt. Alene fra KPMG, hvor jeg arbejder, har jeg kendskab til to kollegaer, der efterfølgende har meldt sig ind i Rotaract, men jeg tror flere fra eventet har fået øjnene op for Rotary”, siger Nikolaj Wirenfeldt Asmussen, der tilføjer:
”Det illusterer, at virksomheder, NGer og Rotary kan have glæde af at gå sammen om projekter”.
”Samarbejder skaber værdi for begge parter: NGO kan have glæde af virksomhedens penge, faciliteter, viden, medarbejdere, netværk og brand. Virksomheden kan trække viden fra NGO’en ind i virksomheden, bruge NGO’ens brand, højne medarbejderglæde, styrke rekruttering og endda bruge samarbejdet i deres bæredygtighedsrapportering”, siger Nikolaj Wirenfeldt Asmussen og slutter:
”Jeg oplever altid at blive godt taget imod, når jeg på vegne af Rotary taler med virksomheder og organisationer – og det samme når jeg på vegne af KPMG taler med NGO’er. Der er alle steder et helt grundlæggende ønske om at arbejde sammen. Interne regler og økonomi kan være begrænsende faktorer, men så må man være kreativ omkring alternative samarbejdsformer.”