75-års jubilæum i Rotary Brande – med glimt fra klubbens historie

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 30.5.2023
3 Rotary-klubber i Distrikt 1450 kan i år fejre 75 års jubilæum: Grindsted Rotary klub rundede dagen 16. januar 2023, Brande Rotary Klub 3. april og Lemvig Rotary Klub 17. septmeber. Lemvig tog forskud på glæderne med en reception 9. februar 2023, dagen da klubben blev organiseret i 1948. Herunder bringer vi en fortælling fra den nylige fejring i Brande.

Tekst og foto: Jytte Gottlieb

"Brande Rotary Klubs første møder blev holdt i små, beskedne lokaler på Madsens Hotel i Brande. Lokalerne egnede sig imidlertid ikke til uforstyrret afvikling af ordinære møder, idet der i tilknytning til lokalerne var adgang til gæsteværelser og gennemgang fra den ene lokalitet til den anden.

Møderne blev derfor henlagt til Hotel Brande.

Medlemmerne samledes til en kop kaffe med blødt brød. Senere tog man sin egen hjemmesmurte madpakke med, indtil man på et tidspunkt gik over til at nyde kroens anretning”

- Uddrag af 50-års jubilæumsskriftet for Brande Rotary Klub

16 personer var med til at skabe Brande Rotary Klub ved en charterfest 29. maj 1948. Navnene kan stadigvæk ses på klubbens talepult.

Brande Rotarys 75-års jubilæum blev fejret for nylig af de nuværende medlemmer.

Gode taler og en dejlig middag førte frem til en ikke helt almindelig ølsmagning.

Entertainer og bryggeriejer Eddie Szwada videregav sine erfaringer om det at være ’Nydansker’ og møde den danske kultur – alt serveret med humor og prisvindende øl.

En forrygende aften, hvor alle fik rørt lattermusklerne – og kunne gå hjem efter en uformel og dejlig fest.

Den første kvinde i klubben
Når hverdagen tager over, snurrer Rotary-hjulet igen. Ved indgangen til Rotary-året 2023 – 24 hedder den næste præsident Ann Overgaard.

Ann var den første kvinde, der gennembrød modviljen fra mandlige medlemmer om kvinder i Brande Rotary, da hun blev optaget som medlem i 2008.

I dag består klubben af 40 medlemmer (seks kvinder og 34 mænd)

Desuden har klubben har haft to guvernører, Kristian Otte og Carl Ejler Holm.

Efter et festligt 75-års jubilæum er alle klar til at smøge ærmerne op, hvor næste Rotary-år er lige om hjørnet.

Tune Holm

I dag ved 75-års jubilæet er det Tune Holm, der bærer den ærværdige kæde, som efterhånden vejer en del, da den indeholder navnene 75 præsidenter og 2 guvernører, der alle har fået et gyldent led med navn og årstal på kæden.

Jens Høgsberg

Med et glimt i øjet causerede Jens Høgsberg over årene fra klubbens start og til, hvad den er i dag.

Peter Gasbjerg

Peder Gasbjerg mindede alle om, hvad Rotary hovedsageligt står for.