Eventyret om Billund Lufthavn startede i 1962, hvor Lego overvejede at flytte til København. Lego flyttede som bekendt ikke, og i 1964 blev der i stedet etableret en flyveplads med Vejle Amt som hovedaktionær.
Siden strukturreformen, hvor amterne blev nedlagt, er lufthavnen et offentligt ejet aktieselskab, og aktierne er givet tilbage til borgerne i det daværende Vejle Amt. Derfor ejer borgerne i Horsens knap 11 procent af aktierne.
Billund Lufthavn drives som et privat firma, men på grund af ejerkonstruktionen udbetales overskud ikke til aktionærerne, hvilket giver mulighed for et højt investeringsniveau og langsigtet planlægning og strategi.
Lufthavnen, der fylder 60 år til november, har i dag 120 direkte destinationer, knap 4 mio. rejsende årligt og 3.900 arbejdspladser på matriklen. Derud over har Billund oplevet en massiv vækst på luftfragt, og senest har Maersk Air Cargo etableret sig i Billund som centralt knudepunkt for luftfragt (hub) i Nordeuropa.
Lufthavnen stod klar, da flytrafikken kom i gang igen efter Corona krisen, og den er nu over niveau for 2019.
En stor årsag til flere destinationer har været, at flyselskaberne efter Covid-19 har konkurreret indbyrdes og det har givet Billund større forbundethed med andre lufthavne (hubs).
Det har også givet flere hubs, at de erhvervsrejsende i stor stil er vendt tilbage til Billund Lufthavn. Vi bor i ” det innovative produktionsdanmark”, der er en betegnelse for Vestdanmark, hvor der findes mange produktionsvirksomheder. Produktionsdanmark har større behov for at rejse end ”det kreative Østdanmark”, der er kendetegnet ved meget administrativt arbejde.
En større aktivitet og flere hubs i Billund Lufthavn er med til at understøtte, at Vestdanmark får flere jobs, det trækker international investering til, samt giver mere turisme i området. Derfor kan man med rette kalde Billund Lufthavn for Danmarks internationale lufthavn i Vestdanmark.
Tak til Jan Hessellund for et yderst interessant og tankevækkende foredrag om en lufthavn i stor fremgang, hvilket utvivlsomt ikke mindst skyldes, at Jan Hessellund og den øvrige ledelse har været både modige og visionære.
2024-01-30 Anne Sloth-Egholm og Birthe Rasmussen