På Horsens folkeblad blev vi modtaget af chefredaktør Lene Vestergaard, som først fortalte og derefter viste rundt. Lene blev chefredaktør allerede i 2016.
Horsens Folkeblad har boet på den samme adresse i 158 år, og tidligere blev avisen også trykt her, men det gør den ikke mere.
Horsens Folkeblad er først og fremmest en lokal avis, men der er ikke længere tradition for at abonnere på en fysisk avis. De fleste læser deres nyheder på nettet. Selv om det er væsentlig dyrere at producere den fysiske avis, skal den digitale avis også finansieres. Abonnenterne på den fysiske avis er på 45 år og derover, og udgifterne er stigende samtidig med at antallet af abonnenter falder.
Horsens Folkeblad er i dag en del af Jysk Fynske Medier (JFM), og denne fusion har været nødvendig for at kunne investere i den nødvendige udvikling,
JFM producerer 15 dagblade, 54 ugeaviser, 14 nyhedssites og 5 radiostationer. Omsætningen er på 2 milliarder og der er i alt ca. 1700 medarbejdere, men det er hele tiden nødvendigt at se på udvikling på området og reduktion på udgiftssiden.
En række underfirmaer skal være med til at tjene penge til hovedopgaven. Det er Sweet Deal, GulogGratis, radio VLR, Spot Deal osv.
Avisen er hele tiden optaget af at finde ud af, hvad der interesserer læserne, og lige nu er man i gang med et projekt, hvor alle journalister i hele koncernen interviewer en læser. Stort fokus på læsernes behov, og hvad der er relevant.
Efter oplægget var vi på rundvisning, hvor vi blandt andet så, hvordan dataopsamlingen fandt sted på store illustrative tavler, og dernæst besøgte vi det tidligere trykkeri, som i dag er stedet for opsamling og formidling af nyheder døgnet rundt. Her hørte vi også lidt om videodelen og opgaven med redigering.
En spændende aften præget af stor spørgelyst.
2023-09-29 Anna Marie Illum og Bo Eriksson