ROTARYMØDET den 30-11-2017
Mødested; Nexus, B&O butikken på torvet
Udemøde B&O på torvet
Gæst: Martin Hjelm Kristensen og Kenneth Koed Lauridsen
PRÆSIDENTEN BYGER VELKOMMEN TIL ALLE MED MEDDELELSEN OM AT DET ER EN AF DE STØRSTE FREMMØDE TIL ET UDEMØDE, HVILKET PRÆSIDENTEN ER YDERST TILFREDS MED.
DERNÆST GIVER HANS ORDET TIL VORES VÆRT KENNETH.
KENNETH BYDER OS VELKOMMEN.
KENNETH ER FRA SØNDERJYLLAND OG KOM TIL RINGKØBING HVOR HAN KOM I LÆRE I EN RADIO BUTIK B&O I RINGKØBING. PÅ DET TIDSPUNKT KOSTEDE EN VHS-VIDEO MASKINE 13000 KRONER.
I EN SITUATION MELLEM EN KUNDE OG EN RADIOMEKANIKER OG HANS VURDERING LÆRTE KENNETH HVAD DET BETØD AT MAN KENDTE TIL MEKNIKKEN BAG PRODUKTERNE OG DERFOR GIK KENNETH I LÆRE SOM RADIOMEKANIKER OGSÅ. DERNÆST ARBEJDEDE HAN I 8 ÅR I RINGKØBING INDEN HAN TOG TIL STRUER OG BLEV ANSAT TIL AT ÅBNE BUTIKKER ISÆR I UDLANDET. FIK ET GODT SAMARBEJDE MED DIREKTØREN FOR B&O HERNING.
450 kvadratmeter. 6,5 kilometer kabel og 4,5 ton glas. Det er blot nogle af de tal, der kan nævnes, når man taler om Nexus. Nexus er B&O-butikken på Torvet, der åbnede tilbage i januar 2014, og som
bringer kunderne ind i den store, elektroniske verden. Men det handler ikke »blot« om de nyeste produkter fra Bang & Olufsen. Det er meget mere end det.
- Det er et hus, hvor folk skal komme ind og få en oplevelse uanset, om de skal have en kop kaffe, skal på toilet- tet, have en demonstration, eller om man står udenfor og kigger ind. Huset skal være værd at gå efter, fortæller indehaver af Nexus, Kenneth Lauritzen.
Han har haft en meget stor finger med i spillet i byggeriet af Nexus, som er det første af sin art i hele verden. Her kan man få en demonstration af B&O’s produkter, men huset giver også mulighed for at vise kunderne de muligheder, som elektronikken giver.
- Alt kan styres fra en mobiltelefon, og vi kan integrere alt, hvad der har en fjernbetjening eller en motor. Man kan styre gulvvarmen, aircondition, gardiner, facadelys, alarm - alt kan jeg vise kunderne, hvordan fungerer, siger Kenneth Lauritzen og fortsætter:
- Kunsten er at vide, hvad man kan og så koge det ned til den enkelte kunde, men mange ved ikke, hvad der kan lade sig gøre, så det kan jeg fortælle, lyder det.
I det hele taget er der et væld af muligheder, når det kommer til elektroniske løsninger, men det er, ifølge Kenneth Lauritzen, vigtigt, at det kombineres, så man får mest muligt gavn af det
- Vi skal bruge teknologien til at gøre hverdagen nemmere. Det er ikke nok at have ting, der kan køre op og ned, men hvis det ikke giver mening, er det lige meget. Det skal kunne give værdi.
Kenneth Lauritzen kan eksempelvis demonstrere, hvordan man med et tryk på en knap kan lukke huset ned, lige- som man kan stå i Frankrig og kigge på sin smartphone, som viser, hvem der ringer på døren. Og er det maleren, som skal lukkes ind, trykker man blot på en knap, og så er der låst op.
- Vi bruger teknologi til at give ro i maven, når man er langt væk hjemmefra, siger Kenneth Lauritzen.
Nexus er det første hus af sin art i hele verden og er blevet til i et samarbejde mellem Kenneth Lauritzen og Bang & Olufsen. Udviklingen af huset blev faktisk påbegyndt med en opsigelse. Kenneth Lauritzen rundede de 40, og det var tid for at gøre status. Han konstaterede, at der skulle ske noget nyt, da han havde arbejdet med det samme, siden han var 18.
- Jeg havde fået andre jobmuligheder, og der var købere til den gamle butik, så jeg mailede til hovedkontoret i Struer, at jeg ville sige op.
Den besked blev ikke vel modtaget - Kenneth Lauritzen blev i stedet opfordret til at tage en tur til København, inden han traf sin endelige beslutning. I København var man i gang med at udvikle Bang & Olufsens fagship stores, og radiomanden fra Herning blev involveret
i tankerne, som ville løfte niveauet i detalihandlen. - Der fandt jeg ud af, jeg ikke var færdig som B&O- mand, og da jeg tog hjem, havde jeg følelsen af at vide, hvad jeg skulle lave de næste 15-20 år, fortæller Kenneth Lauritzen, der to et halvt år senere kunne indvie den nye butik på Torvet.
Ud over de tekniske løsninger kan kunderne naturligvis også få en præsentation af alle B&O-produkterne, og det sker under helt nye forudsætninger, end man normalt oplever. For eksempel foran speakervæggen.
- Når vi skal demonstrere lyd, kan vi trykke på en knap, og så kommer højttaleren frem på væggen. Før skulle vi ytte rundt med kunden, men nu sætter kunden sig ét sted, og så er lyden og akustikken den samme, så man bedre kan vurdere lyden, forklarer Kenneth Lauritzen.
Det samme gør sig gældende, når der skal demonstreres fladskærme. Tre store vægge er placeret midt på gulvet med en fladskærm monteret på hver side. Væggene er designet, så de kan dreje rundt, så igen sætter kunden sig blot i en sofa, og så drejer væggene sig, så kunden hele tiden har den samme afstand til de forskellige skærme.
I butikken er der også indrettet et play-område, hvor kunden kan komme ind fra gaden og spille sin egen musik på play-produkterne - man kan med andre ord stå og lege lidt.
- Vi kan mærke, mange kommer ind og går lidt rundt, trykker og prøver. Det er fedt. Vi kan i det hele taget se, at folk bliver her længere, for der er mere at komme efter. Folk synes, det er et anderledes univers, de bliver ført ind i, siger Kenneth Lauritzen, der på nuværende tidspunkt har seks fuldtidsansatte.
Et helt specielt hus
Alt i byggeriet er tænkt igennem ned til den mindste detalje, og det gælder både ude og inde. Alt er fremstillet specielt til denne butik, hvilket har krævet et stort arbejde med blot at finde leverandører, som kunne opfylde de høje krav. For der var ikke noget, der hed »næsten«.
- Vi kører det høje tråd, for vi ville jo gerne lave et hus, som både udefra og indefra er værd at komme og kigge på, og vi kan da også mærke, at vi har lavet noget specielt, som ikke findes i resten af verden. Vi har arkitekter på besøg fra hele Europa, og vi har herningensere, der tager deres gæster med for at vise dem huset, fortæller Kenneth Lauritzen.
Kigger man eksempelvis på facaden, har den krævet et rigtig stort stykke arbejde. Den er en blanding af kobber og messing, men da kobber jo har det med at blive grønt med årene, har Kenneth Lauritzen haft en virksomhed i Sønderjylland til at undersøge, hvordan denne legering kan stoppes.
Desuden er facaden fyldt med små huller, som dog ikke er tilfældigt placeret. Tværtimod.
De kører i et uafbrudt mønster fra bund til top, og da pladerne ikke har samme størrelse, var det et større puslespil at finde ud af, hvor hullerne skulle placeres på hver enkelte plade, så denne løbestrøm ikke bliver afbrudt.
- Tingene er gennemførte hele vejen igennem med milimeter-præcision. Der er lagt mange tanker og energi i det, så det har været hårdt. Men der har vi mennesker jo den gode egenskab, at vi hurtigt glemmer, hvor hårdt det var, griner Kenneth Lauritzen, der kan fortælle, at kundekredsen siden indvielsen er udvidet kraftigt til hele Skandinavien, hvilket kan ses og mærkes.
- Vi kan se, vi på driften gør det bedre end budgetteret - det er vi glade for, for det ville have været en »bummer«, hvis vi havde brugt alle pengene, og der så ikke kom noget ind igen, så vi blev nødt til at lukke. Det har være en lang proces - ikke mindst i antallet af arbejdstimer - for Kenneth Lauritzen at nå dertil, hvor han er i dag, men så er han til gengæld også indehaver af en B&O-butik, som er helt speciel på mange måder.
- Det er lavet ud fra mine egne visioner, og når man så får anerkendelse fra folk, som har lange uddannelser inden for arkitektur og design - det er det fedeste. Vi har ramt et eller andet - men jeg tænker da nogle gange, »Kenneth, du er jo blot en lille simpel radiomand fra Herning«, griner Kenneth Lauritzen, som ikke lægger skjul på, at han traf den rigtig beslutning, da han forlængede sin karriere hos Bang & Olufsen.
45 Højttalerne demonstreres på samme måde som fadskærmene. Kunden tager plads foran speakervæggen, og så går demonstrationen ellers i gang. Når de enkelte højttalere kommer frem på væggen ved et enkelt knap på fjernbetjeningen. Så kan kunden vurdere lyden ud fra den samme rumakustik. . Når man skal have demonstreret det store udvalg af fladskræme, skal det være under de samme forudsætninger. Derfor er Nexus designet, så de tre vægge kan drejes rundt. Dermed skal kunden blot sætte sig i sofaen, hvorefter man oplever egenskaberne ud fra samme afstand, samme skærmbillede, samme lyd og så videre. Butikken på Torvet er naturligvis en udstilling af B&O’s produkter, men den er meget mere end det. Historien går Kenneth Lauritzen meget op i, så fere steder rundt i bygningen kan man blive ført tilbage i B&O-tiden. Blandt andet udstilles en original Beolit fra 1959 samt en ladyshaver anno 1948. - Det er fantastisk med disse originale ting. Jeg elsker historien, og den forsøger vi at bruge, siger Kenneth Lauritzen. . Dette er en original Beocord unitape 512 fra 1956, som står udstillet i Nexus. Beolab 5 sørger for at skabe en formidabel lyd, hvilket man naturligvis kan få en smags- prøve på i butikken. . I Nexus er indrettet et Play-område, hvor kunderne kan komme ind fra gaden og afprøve B&O-produkterne, som eksempelvis BeoPlay H6. Og som det ses, er intet overladt til tilfældighederne - detaljerne skal være i orden.
Kenneth sælger nu til mange store kunder i udland som indland. Har lige haft et stort projekt i Monaco og har flere kunder i København. Så i det store hele går det godt for butikken som startede med en kassekredit og en masse energi fra Kenneth selv.
Referent Peter Pade