UGEBREV NR. 4
ROTARYMØDET, Den 17. august 2017
Gæster:
Lars Galsgaard
Mødedeltagelse:
35 heraf en gæst.
Fødselsdage:
Flemming Rode 75
Ove Jensen 75
Aftenens sang:
Rotary sangen.
Dagens program: Foredrag af Lars Galsgaard
Hans bød velkommen til årets første ordinære møde,
hvor flere bliver lykønsket med deres fødselsdag.
Af dem bør nævnes Flemming Rode og Ove Jensen som begge blev 75 år.
Ove var så rar at give en omgang.
Tak.
Dernæst kunne Præsidenten fortælle at der har været en snak med Eyde. Det har ført til at vi får Rotary duge på bordene og vi hvis muligt ikke skal være i det lokale som hedder kursus. Det var vi så i dag alligevel?? Der vil også komme andre tiltag.
Dernæst bød Ole vores foredragsholder velkommen. Ole havde i sin tid ansat Lars- for 20 år siden og i løbet af perioden havde Lars så overhalet ham indenom på karriere stigen i B&O. Det lød dog ikke som Ole har noget problem med det. Man kunne fornemme et godt og fortroligt venskab imellem dem så det lovede godt for aftenens foredrag.
Kina og Hong Kong kan komme til at stå for 15-20 procent af Bang & Olufsens globale omsætning om nogle år. Det som Struer-firmaets chef for Storkina (Kina, Hong Kong, Macao og Taiwan) og Sydkorea, Lars Hardboe Galsgaard, ikke finder urealistisk.
Det vil i givet fald være et niveau-skifte af dimensioner, for i 2011 udgjorde Kina og Hong Kong kun tre procent af den samlede omsætning. Men det vil også være udtryk for et strategiskifte, for B&O har i mellemtiden lagt kursen om og satser særdeles målrettet på luksusmarkedet i Storkina.
I B&O-selskabets seneste kvartalsregnskab havde BRIK-landene en stigning i omsætningen på 45 procent mod en uhyre beskeden stigning i den samlede omsætning til 822 millioner kroner i kvartalet, og stigningen skyldes hovedsagelig fremgang i Kina og Hong Kong.
B&O har langt om længe fået fat i den voldsomme vækst i middelklassen og hos velhaverne på vækstmarkederne, især Kina og Rusland.
Det er netop, hvad der er sket i Kina, som analytikere er begyndt at fokusere stærkt på, fordi udviklingen i Kina og i de andre vækstmarkeder vil være afgørende for B&Os fremtidige udvikling. Investeringsbanken Goldman Sachs venter, at middelklassen i Kina og Indien vil stå for 40 procent af forbruget i verdens middelklasse i 2030.
Indtil 2011 havde B&O mildt sagt ikke særlig megen fokus på Kina, selv om Kina er landet med den største vækst for velhavere. Der er i dag flere dollarmillionærer i Kina end i f.eks. Tyskland og Frankrig, og købekraften i middelklassen vokser bastant.
B&O solgte sine produkter til tre hovedforhandlere, og det skete fra Singapore. De solgte varer gennem godt 20 butikker, og der var ikke en klar strategi for luksusmarkedet. Kunderne havde ikke en sikker fornemmelse af, at B&O-fjernsyn og højttalere hørte til i toppen.
Men det ændrede sig i 2011, da virksomheden etablerede et regionalt hovedsæde i Shanghai, og hvor B&O for første gang etablerede eget selskab. Indtil da havde B&O ikke sin egen medarbejder i Kina. Tue Mantoni var blevet ny topchef i B&O, og han betragtede BRIK-landene som et af seks fokusområder i selskabets nye strategi, med særlig vægt på Kina.
Det har undret mange i design- og luksusbranchen, at B&O kom så sent i gang i Kina, men fra 2011 skete der noget.
»Vi byggede aktiviteten op fra bunden, og hen ad vejen købte vi de tre hovedforhandlere ud, og i dag driver vi selv 43 butikker, hvor B&O-produkterne sælges,« siger Lars Hardboe Galsgaard.
»Desuden lagde vi stærk vægt på at profilere os som et luksusbrand. Vi vil sælge produkter til den øvre ende af middelklassen, f.eks. B&O Play til nogle tusinde kroner stykket, men har først og fremmest satset på at placere B&O som et brand i toppen i sammenligning med verdens førende luksusbrands,« siger han.
Kunderne skal kende B&O som et top- produkt, og det er illustreret ved, at butikkerne bliver opgraderet, og blev synliggjort. Derfor åbnede man en 270 kvm stor butik i Xintiandi i Shanghai, hvor produkter og indretning udstråler det mest luksuriøse. B&O betegner butikken – sit flagskib – som den flotteste af selskabets butikker i hele verden.
Desuden har B&O etableret en unik butik i Beijing, Experience Center, der er indrettet som en luksuslejlighed med trægulve, marmorvægge, akustiske tæpper fra Kvadrat på væggene og med dyre, klassiske møbler, der passer til velhaverne i Kina. Den skal demonstrere, at B&O-anlæg helt naturligt hører til i velhavernes hjem. Det er ikke usædvanligt, at kunder køber produkter for en kvart eller en halv million kroner.
Nogle af B&Os fokusområder i Kina er:
Der skal ske en vækst i de eksisterende butikker,
det vurderes om tiden er inde til at åbne flere butikker,
der satses på B&O Play til det yngre publikum,
der satses på salg af udstyr til luksuslejligheder og hoteller samt til luksusbiler.
I bilsegmentet har B&O haft en kampagne, hvor der også blev tilbudt lydudstyr til boligen i forbindelse med salg af B&O-lyd til BMW-5 modellen.
For nogle år siden fik B&O to nye medejere, nemlig det kinesiske selskab Sparkle Roll, der forhandler luksusbiler som Lamborghini, Bentley og Rolls-Royce, og private equity selskabet A Capital. De ejer henholdsvis seks og to procent af aktiekapitalen. A Capital er baseret i Bruxelles, men har også kontor i Beijing, og den kinesiske statsfond CIC er en af hovedinvestorerne i A Capital. De to investorer er et af de få eksempler på væsentlige kinesiske investeringer i nogle af de førende danske selskaber.
Sparkle Roll har været med til at give B&O en bredere salgsprofil i Kina. B&O sælger også sine Play-produkter i en række andre butikker, f.eks. i Apple-butikker samt i butikker, der hører under Sparkle Roll. Dermed kan B&O Play-produkter nu købes i omkring 200 butikker i Kina og Hong Kong, og samtidig kan Play-produkter købes på nettet til samme pris som i butikkerne.
I markedsføringen har selskabet bevidst demonstreret en klasseforskel mellem de dyre højttalere og fjernsyn i Vision-serien og så Play-produkterne, der typisk kan fås fra 1.100 til 10.000 kroner. I den dyre ende bruges den verdenskendte, unge kinesiske pianist Li Yundi som ansigt udadtil, og det kinesiske badmintonlandshold er med til at synliggøre Play-produkterne. De stjerner er nogen som kineserne ser op til og derfor en vigtig del af markedsføringen. Tv reklamer var for dyre 40 miilioner for 10 minutter i en uge.
B&O sælger de samme produkter i Kina som i resten af verden, men der kommer lidt andre farver på nogle af produkterne, f.eks. gule og røde farver. Kineserne har taget det lidt kølige skandinaviske design til sig, udtrykt ved brugen af aluminium, men der er dog også en klar interesse for at bruge varmere farver, og det seneste er brugen af guldfarver i Plays høretelefoner. Samme farver bruges i iPhones nyeste model.
Det er således flere strenge, som B&O satser på i Kina: B&O går ikke alene. Der satses stærkere end før på luksusmarkedet. Der lægges op til samarbejde med andre aktører på luksusmarkedet. Kernen er B&O-butikker, men samtidig sælges der også i mere konventionelle butikker. Der lægges op til en lidt større variation i produktporteføljen.
Lars Hardboe Galsgaard siger, at selskabets brand Building svarer lidt til den metode, som f.eks. Mercedes har brugt. Mercedes lægger vægt på topmodellen, S-klassen, for det er dén, både selskabet og kunderne skal identificere sig med, selv om de fleste køber de billigere modeller, f.eks. C-klassen. Samme fænomen ses hos BMW.
Han siger det slagfærdigt:
»Vi skal vaske trappen fra toppen, for vi skal positionere os som et luksusbrand i Kina.«
Til sidst kom Lars ind på forholdet mellem arbejdstagere og chef. En relation som er meget forskellig i forhold til Danmark. En Chef skal have svar på alt ellers mister han ansigt. Ansatte har svært ved at sige deres mening. De vil helst have at chefen tager beslutninger og de følger dem 100%. For den ansatte er titler vigtige for dem kan de bruge på deres cv efterfølgende. Det skal se i relation til at i Kina skifter man job ofte. For at undgå det lavede Lars mange team Building kurser prøvede at skabe hold ånd for at få hans ansatte til at blive.
Lars takker af og svarer på en nogle spørgsmål fra Salen
Præsidenten giver ham som skik en flaske vin for indsatsen.
En godt foredrag med en interessant mand. Lars kunne til sidst meddele at han skifter job og stopper ved B&O. Kunne dog ikke meddele nu hvad han skal lave i fremtiden.
Kommende møder:
24. august: Jomfruhummer v/Klubtjenesten
Gik du glip af årets jomfruhummerfestival på Læsø – er her chancen for at opleve de lækre og delikate skaldyr, og hertil serverer klubmester liflig kold hvidvin og cremant.
Vi har lånt FOF’s nyindrettede køkkenfaciliteter på Torvet, og Klubtjenesten vil stå for levering af friskfangede Jomfruhummere og anvise tilberedning heraf.
Det er ikke et spisemøde men et smagsmøde og prisen er kun kr. 100,-
Der er desværre kun plads til 40 spisende og heraf 20 medhjælpere i køkkenet. Så først til hum-merne.
Køkkenpersonalet møder kl. 17,45 og ordinært møde er kl. 18,30. Angiv ved tilmeldingen om du er på køkkenholdet ved at skrive "køkken" i bemærkningsfeltet.
Forstander Kirsten Bjørn-Thygesen kommer senere på aftenen og viser rundt
En rigtig hyggeaften.
Tilmelding er senest på lørdag den 20.
31. august: Islamisme v/International tjeneste
Tina Maagaard, lektor ved Aarhus Universitet, diskuterer islamisme.
Hun fortæller om ideologiske træk, historiske og nutidige baggrundsfaktorer, og tager også livtag med tabuerne og de svære spørgsmål, som emnet er forbundet med.
For hvad er relationen mellem islamistiske bevægelser og terror? Hvad siger islamistisk doktrin om forholdet mellem kønnene, og mellem muslimer og ikke-muslimer? Hvilken rolle kan islamismen have spillet i forhold til de parallelsamfund, som er opstået rundt omkring i Danmark?
Vil du deltage i debat og få svar på spørgsmålene, er det den 31. august kl. 18,30 på Eyde.
7. september: Spisemøde v/Klubmester og præsident
Det er den nytiltrådte klubmesters første spisemøde, så det er spændende hvad han har kreeret sammen med Eydes køkken.
Preben Høy har seniorego og der er naturligvis også 3 min.
Bestyrelsen vil gerne lægge op til en generel og åben debat omkring det fremtidige internationale samarbejde med Heide Rotary Klub.
Præsidenten vil præsentere de forudgående drøftelser i bestyrelsens – ud fra 3 overskrifter
Skal vi udvikle ? Skal vi lade stå til ? Skal vi afvikle ?
Som tidligere omtalt har vi i Herning Rotary Klub taget initiativ til, at der i løbet af efteråret holdes et møde mellem de to klubbers præsidenter og præsident electer til drøftelse af den fælles udfordring.
Vi vil meget gerne være klædt rigtig godt på, og derfor er din mening og holdning særdeles vigtig, så den 7. september er ikke ”alene” et spisemøde. Er du forhindret i at deltage, men har nogle holdninger og ideer som du gerne vil have med i debatten, er du meget velkommen til at kontakte præsidenten til en forhåndsdrøftelse.