Da polio-epidemien ramte som en ukendt fjende

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 20.10.2020
Tilbage i 1952-53 fik danskerne for alvor poliovirussen at opleve, da ca. 7.000 danskere blev smittet af den frygtelige sygdom og en polioepidemi ramte Danmark. Men hvad er polio egentlig, og hvad skete der under epidemien i 1952-53?

Foto: End Polio Now

I 1952 blev Danmark ramt af en slem polioepidemi. Polio er en lammende sygdom, og i nogle tilfælde dødelig. Virussen invaderer nervesystemet og kan forårsage total lammelse i et ubestemt antal timer. Den kan invadere folk i alle aldre, men årsagen er primært størst hos børn under fem. Polio er uhelbredeligt, men kan forhindres og forebygges med vacciner.

Da epidemien brød ud, bredte der sig en enorm stor frygt blandt læger og eksperter, for man havde at gøre med en ukendt fjende. Mange tiltag blev gjort for at få ramt på den frygtelige sygdom.

Den katastrofale situation satte gang i en medicinsk og teknologisk udvikling i Danmark, der gjorde os klogere på virussen og revolutionerede vores behandlinger af de ramte. I takt med dette skete der noget banebrydende, for en amerikansk virolog ved navn Jonas Salk fik udviklet en vaccine mod virussen, og i 1955 kunne vi i Danmark, som det andet land i verden, vaccinere vores poliosyge.

Polioepidemien i Danmark kostede 348 danskere livet, og mange af de overlevende var og er stadig plaget af men og senfølger af sygdommen. Det var en tragisk periode, som satte dybe spor i danskerne og det danske sundhedssystem.

I 1985 tog Rotary International kampen op mod polio og gjorde det til deres mærkesag. Lige siden har Rotary været initiativtagere i udryddelsen af polio og særdeles engageret og dedikeret i arbejdet for, at det lykkes. Rotary International har hjulpet med at vaccinere mere end 2,5 milliarder børn mod polio i 122 lande og reduceret polio sygdomstilfælde med 99,9%.

Polio er ikke udryddet endnu, men vi er tæt på målet. Det er den sværeste del, der skal overvindes nu, og det kræver en ekstra indsats. Den indsats gør Rotary.

Som Rotarys verdenspræsident Holger Knaack siger: ”Vi har givet et løfte til alle verdens børn om at udrydde polio – og det løfte skal vi opfylde!”

Rotary fortsætter kampen indtil, at det løfte er opfyldt. Der er lys for enden af tunnelen, og snart er vi nået enden.

KLIK Følg Distrikt 1450 på facebook
Er du ikke medlem af Rotary? KLIK OG læs her, hvordan du bliver det

Artiklens forfatter, Stine Gottlieb, studerer strategisk kommunikation på Aarhus BSS og sidder med i klubbens PR-udvalg.