Folkemødet på Bornholm

For tredje år i træk er Rotary repræsenteret ved Folkemødet på Bornholm.

Alle landets distrikter og Rotaract er repræsenteret i det udvalg, der har sørget for teltplads, foredragsholdere, forplejning, vagtskema etc. Det er altid en fornøjelse at opleve, når Rotary fælleskaber på tværs materialiserer sig i meningsfyldte aktiviteter.

Stor tak til:

Rotaract repræsentant                                   Michelle Andreasen (København Rotaract)

Distrikt 1440s repræsentant                           Grethe Andersen (Aalborg Nørresundby R. K.)

Distrikt 1450s repræsentant                           Holger Heldbo (Give R. K.)

Distrikt 1461s repræsentant                           Kirsten Adolph (Odense Sct. Knud Int. R.C.)

Distrikt 1470s repræsentant                           Jens Kau (Greater Copenhagen R. C.)

Paw Brylet (Nexø R. K.)

Claus Funch Pedersen (Nexø R. K.)

Henry Jespersen (Hasle R. K.)

Distrikt 1480 repræsentant                             Annette Hansen (Roskilde Østre R. K.)

Folkemødet falder i år næsten lige oveni den faktiske dato for fejringen 100-året for The Rotary Foundation, som er den 14. juni.  Derfor har vi denne gang nogle 100 eksemplarer af jubilæumsmagasinet med for at viderebringe budskabet om alle de aktiviteter The Rotary Foundation støtter op om.

Vi har også mulighed for at give vores besyv med i debatten om vigtigheden af vaccinationer, og i den forbindelse skabe opmærksomhed om  det End Polio Now arbejde Rotary i mange år har bidraget med.

Holdet bag forberedelserne i Rotarys deltagelse ved Folkemødet gør i deres pressemeddelelse opmærksomme på de tre vigtige områder Rotary kombinerer:

• erhvervsnetværket
  • det humanitære
  • ungdomsudvekslingen

Vi glæder os til at se dig – eventuelt ved Folkemødet på Bornholm d. 15. – 18. juni,  hvor vi har inviteret en perlerække af interessante og aktuelle foredragsholdere til vores åbne møder. Blandt foredragsholderne kan man bl.a. opleve chef for EU kommissionen i Danmark Stina Soewarta, generalsekretær for Dansk Røde Kors Anders Ladekarl, der vil orientere om flygtningestrømmen til Europa og CRS chef for Arla Irene Q. Mortensen vil fortælle om bæredygtige partnerskaber.

Rotary er verdens største erhvervsnetværk, der også påtager sig humanitært arbejde, og vi vil gerne være med på folkemødet for at vise, hvad vi kan tilbyde.

Vi vil gerne vise og fortælle, hvorfor 11.000 erhvervsaktive danskere og over 1,2 mio. stolte rotarianere verden over, mødes én gang om ugen. På alle møder er der et foredrag af en times varighed, hvor vi får indblik i relevante forhold inden for erhverv, samfund, kunst, kultur og internationale forhold.

Rotary er også en hjælpeorganisation, der gør en forskel globalt og lokalt. Det spænder over støtte til en social forening, børneafdelinger eller humanitære formål. Rotary har i mange år gjort en stor indsats for at udrydde polio, og vi er tæt på målet. Vi samarbejder med Rotary klubber og andre anerkendte organisationer i modtagerlandene, som kan følge projekterne til dørs.

Et tredje flagskib er vores udvekslingsstudenter. Hvert år udveksler vi 200 danske studerende med andre unge i alverdens lande, i kortere og længere ophold.

Det og mere til, kan opleves på Rotarys stand A7 i Danchells Anlæg. Vi glæder os til at besvare spørgsmål, og håber at se rigtig mange besøgende til vores møder, hvor vi har bornholmsk øl på hanerne.

Rina Sture Kristensen

DG 1470