Formandens jule- og nytårshilsen

2024 bliver endnu et spændende Rotary år

Positivitet – fremsynethed – idérigdom – omsorg for medmennesker - ihærdighed – sammenhold. Alle væsentlige ord, som kendetegner de enkelte personer i Rotary. Og det skal vi værne om!

Første halvdel af Rotary året har været fyldt med nye initiativer. Netop nu arbejder vi ihærdigt med at gøre Rotary Danmark endnu bedre rustet til fremtiden. I november blev udvalgsstrukturen på landsplan justeret, for at styrke samarbejdet på tværs af hele vores organisation. De enkelte udvalgsområder er gennemarbejdet og tilrettet. Der er dannet et nyt RD-koordinationsudvalg. I samarbejde med de enkelte udvalg ønsker vi at finde frem til de bedste løsninger. Hermed vil vi gerne forbedre udførelsen af fælles beslutninger på tværs af Færøerne, Grønland og Danmark.

Det er med stor glæde, at vi i Rotary Danmark kan mærke den ihærdighed, som vores klubber ligger for dagen. Der arbejdes på mange fronter med positive tiltag. Lige fra ungdomsudveksling, medlemsudvikling, velgørende projekter nær og fjernt, klubliv og meget, meget mere. Vi mærker en stor interesse for at styrke vores forening efter nogle år præget af Covid-19 – og dermed ekstraordinære besværligheder. Men nu kan vi igen se fremad med fornyet glæde.

Allerede for mere end to år siden påbegyndte Rotary Danmark at videreudvikle sin hjemmeside. Udviklingen af Rotary.dk er gået trægt – men vi tror, at det kommer til at gå hurtigere nu. Den nedsatte arbejdsgruppe regner med at have beslutningsgrundlaget på plads inden sommerferien. Hvorefter den fremtidige IT-platform for både Rotary Danmark og Rotary Danmark Ungdomsudvalg kan vælges og tidsplan for gennemførelsen kan udarbejdes.

På sommermødet i juni måned bakkede alle distrikter op om at arbejde med Mental Sundhed hos unge i vort land. Alle følte et stort behov for at gøre en forskel til gavn og glæde for alle de unge mennesker i vores samfund – som har vanskeligt ved at finde den rette vej i livet. Og vi kan gøre en forskel blandt andet i samarbejde med Headspace! Det bliver utroligt interessant at følge alle de spændende aktiviteter, som klubberne allerede er godt i gang med at tilrettelægge og gennemføre. Forårets store Mental Tour koncertturné er i en hektisk planlægningsfase sammen med Mental Work til efteråret. – Og alt det vi i Rotary kan gennemføre, viser samtidig hele Danmarks befolkning, at vi i Rotary er med til at gøre en positiv forskel! Det vil helt sikkert være med til at styrke kendskabsgraden til vores klubber og dermed vores muligheder for medlemstilgang.

Vi vil gerne opfordre til, at vi i fællesskab er med til at støtte de unge og forbedre den mentale sundhed i Danmark. Det kan vi gøre på mange måder! Husk vore frivillige indbetalingsmuligheder:

-    Kontonr. 9570 13696616*
-    MobilePay 122458

*Indbetalinger mærkes ”Klubnavn” og ”Mental Sundhed”. Ved skattefradrag benyt Rotary Danmarks Hjælpefonds portal.

Lad den nærmeste fremtid vise – at i Rotary er vi klar til at tage ansvar og gøre en forskel til gavn for alle vores medmennesker!

Bedste jule- og nytårshilsener

John Christensen