Fra Ribe til New York og tilbage til Ribe

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 5.7.2019
Ribe Rotary Klub, Rotary Danmarks Hjælpefond og et par sponsorer sikrer synlighed af verdensberømt fotograf fra Ribe.

For nylig åbnede Jacob A. Riis Museet i Ribe, der hylder den lokale fotograf og journalist, som udvandrede til USA i 1870 og blev berømt for at skildre livet i New Yorks slumkvarterer gennem billeder og tekster.

I forbindelse med åbningen af museet har Ribe Rotary Klub, Rotary Danmarks Hjælpefond og et par sponsorer givet mulighed for, at Ribe-klubben har kunnet købe rettighederne til nogle af Jacob A. Riis’ fotografier hos New York City Museum og få dem lavet til flotte, indrammede fotostater.

Jacob A. Riis

Fotostater til lokale skoler

Leah Riis Agnew, tipoldebarn af Jacob A. Riis, og hendes to sønner, Riis og Dallas, var i Ribe til åbningen af museet, og her overrakte de fotostater til de lokale skoler Vittenbergskolen, Ansgarskolen, Riberhus Privatskole og Ribe Katedralskole.

På billedet modtager lærer Karen Sandrini fra Vittenbergskolen en fotostat.

Uddelingen foregik på Ribe Katedralskole ved et åbent møde med små 100 deltagere. Leah Riis Agnew holdt efterfølgende et indlæg om det nære forhold mellem USA og Danmark.

KLIK Følg Distrikt 1450 på facebook

Er du ikke medlem af Rotary? KLIK OG læs her, hvordan du bliver det