Invitation til deltagelse i en arbejdsgruppe for fejring af FN og Rotary

Indsendt af Dan Holmer Andersen den 23.1.2020
Det lange samarbejde mellem FN og Rotary skal markeres i forbindelse med 75 års jubilæet for FN.

Kære Rotarianer,

FN og Rotary har i rigtig mange år arbejdet tæt sammen. Tydeligst kender vi det gennem det nære samarbejde om Polio-bekæmpelsen, hvor vi siden 1985 har indsamlet midler og hvor FN’s organisationer har haft ansvaret for planlægning og udførelse.

Vi har tilmed haft den glæde, at Belinda og Bill Gates Fond har bidraget med det dobbelte af Rotarys indsamlingsbeløb og dermed gjort indsamlingerne af endnu større betydning.

FN og Rotary har stået hinanden nær siden FN blev etableret. Rotary var med som rådgivere for den amerikanske delegation i 1945 hvor FN’s charter blev skrevet. Det blev færdigt den 26. juni 1945 og trådte i kraft den 24. oktober samme år.

Det er 75 år siden.

Vores verdenspræsident, Mark Maloney, har bekendtgjort, at han fejrer 75-året ved i alt 4 konferencer. Den første løb af stablen i november i USA, de to næste kommer her i foråret i henholdsvis Paris og Rom, og den 4. er en del af Convention i juni måned.

Vi vil gerne i Distrikt 1470 festliggøre 75-året for FN’s fødsel.

Derfor inviterer vi til deltagelse i en arbejdsgruppe, som skal forberede et event i maj eller juni måned. Temaet skal være et af The Rotary Foundations 6 fokusområder kombineret med et eller flere af FN’s 17 verdensmål. 9 af målene passer som fod i hose på vores 6 fokusområder i TRF.

Eventets formål skal udover fejring af 75-året være indsamling til det valgte tema.

Hvis du har lyst til at deltage i dette projekt, hører jeg meget gerne snarest mulig og senest den 1. februar fra dig. Når jeg ved, hvem der har tid og lyst, koordinerer vi med jeres klubber og aftaler det nærmere forløb.

Du kan kontakte mig på mail dg1470-1920 (at) rotary.dk eller ved en sms på 40449407.

Bedste hilsner

Bo Madsen, DG