Rotarianer hjælper forældre til de svære samtaler om Corona med børn

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 8.5.2020
Da myndighederne indførte restriktioner for at begrænse smitten af COVID-19 og beskytte de ældre og svage, gav det Gert Barslund fra Esbjerg Øst Rotary klub idéen til at bruge sin psykologifaglighed til at hjælpe forældre gennem krisen.

Coronakrisen har påvirket mange, siden myndighederne i kampen mod Corona-virusset har indført flere gennemgribende tiltag, som har begrænset forsamlingsfriheden markant og indskrænket frihedsrettighederne blandt borgerne.

Da det er en helt uvant situation for mange mennesker, og Rotarianeren Gert Barslund samtidig har en baggrund som psykolog og derigennem har erfaring med at hjælpe mennesker igennem kriser, fik han idéen til at producere og publicere videoer på Facebook, som skulle hjælpe forældre til at tale med deres børn om Corona.

- Når krisen rammer, tænker man på sine egne børn og kan se, at de også bliver påvirkede. Hvis man ikke forebygger, kan det give følgevirkninger. Jeg fik derfor hurtigt idéen til at prøve at bruge min faglighed til at hjælpe andre forældre til den gode samtale med deres børn om situationen med Corona-udbruddet, fortæller han.

Videoer på Facebook
Gert Barslund gik derfor kort tid efter indførslen af restriktionerne i gang med at lave videoer, hvor han rådgiver forældre. Der er primært lagt vægt på fire aspekter, som der skal tages højde for som forælder, når man taler med sine børn:

- Først og fremmest er der det med, hvordan man styrer sin viden og tager højde for, hvor meget børnene bør vide. Derefter selvfølgelig hvordan man giver dem den viden, siger han og fortsætter:

- Derudover skal man være opmærksom på børnenes handlinger – også de nonverbale. Ser de bekymrede ud, og viser de tegn på mistrivsel? Og så skal man selvfølgelig være opmærksom på, hvilke følelser og tanker, som børnene går med, og ikke mindst hvordan man skal håndtere dem.

Skyldfølelse kan tynge
Gert Barslund fortæller, at han under sit arbejde med videoerne og samtalerne med børn og forældre oplevede, hvordan børn kan få tanker om, at de er farlige, fordi de kan bære smitte, som i sidste ende kan ramme en person i risikozonen.

- Nogle børn kan blive bange og føle skyld over, at de i sidste ende kan være årsag i at smitten bringes videre til en person, som den er særligt farlig for. Der er det meget vigtigt, at vi lægger vægt på, at det er de voksnes ansvar, for det kan gøre børn bekymrede og bygge nogle negative tankerækker op hos dem, siger han.

Omvendt har Gert Barslund også oplevet, at børn også kan se nogle positive ting i den sociale isolation:

- Det har også været interessant at opleve, at mange børn også kan se gode ting i, at man ikke kan være ude blandt mennesker, som man plejer. De ser eksempelvis gode ting i, at der mere tid med familien, og forældrene måske generelt har bedre tid og er mindre stressede. Så det er vigtigt at huske også at fokusere på de positive ting, der kan være, fortæller han.

Støtte fra Rotary
Videoerne, som Gert Barslund har produceret, er blevet lagt ud på facebooksiden Samrum. Her interviewer han både voksne og børn og kommer med sine egne råd til, hvordan man kan håndtere samtalerne med børnene om virusudbruddet og dets konsekvenser. Desuden ligger der også interviewvideoer med kollegaen Karin Hansen-Schwartz fra Esbjerg Kommunes SSP og forebyggelse.

Gert Barslund fortæller, at han har planer om også at producere videoer med udsatte børn og har flere idéer til, hvordan hans initiativ kunne videreudvikles:

- Jeg har tænkt på, at man måske kunne udbygge det ved at få udviklet nogle digitale dialogfora, hvor børn kan mødes med andre børn og måske forældre til forældre. På sigt kunne det også være, at det kunne samles på en hjemmeside, og at det kunne bredes mere ud. Måske kunne der laves en erfaringssamling, et digitalt dialogforum eller en hotline, fortæller han.

Gert Barslund har fået støtte til produktionerne af videoerne fra sin lokale Rotaryklub, Esbjerg Øst.

Artiklens forfatter, Jens Jacob Kjær Hansen, er medlem af Herning International Rotary Club, hvor han er sekretær og Formand i PR/PI-udvalget. Til daglig er han SoMe & PR Manager ved NDI Group A/S samt klassisk pianist

Fik du læst?
Nye virtuelle muligheder i en svær tid

Læs også:
Hjælpearbejde, sparring og nye input

KLIK OG FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY?
KLIK HER OG LÆS, HVORDAN DU BLIVER DET