Indsendt af Bodil Fogh Hansen den 31.10.2018
I år gik klubbens tur til Vesterhavet - præsidenten beretter...

Lørdag den 27.10 og søndag den 28.10. var 11 af klubbens medlemmer med ægtefæller på tur for at besøge 4 kulturelle og arkitektoniske seværdigheder i Vestjylland.

Første besøg var henlagt til Skarrild Kirke, hvor Tirpizvi mødte 3 lokalhistorisk engagerede indbyggere, der fortalte om hhv. sognets historie, den lille smukke kirke fra ca. 1150 og om baggrunden for den flyvergrav, der findes på kirkegården til minde om 7 britiske flyvere, der blev skudt ned over sognet i 1944.

Så gik turen til Tirpitzmuseet ved Blåvand.

Museet er skabt af arkitektfirmaet BIG og rummer udstillinger om bl.a. bunkere, om landskabet og om rav. Museet ligger skjult i sandet i det fredede klitlandskab og man må sige, at alle sanser bliver vakt der.

Vi overnattede på Billum Kro, hvor vi spiste en lækker 3 retters menu og nød samværet.

Søndag gik turen via Svend Wiig Hansens monumentalskulptur ”Mennesket ved havet”, som står nord for Esbjerg til Vadehavscenteret i Vester Vedsted syd for Ribe. Vadehavets natur og historie bliver formidlet i et enestående byggeri tegnet af arkitekt Dorthe Mandrup og udført med bl.a. tagrør på tag, undertag og vægge.

Vadehavscenteret

Vi sluttede af med besøg på Vester Vedsted vingård, hvor vi blev beværtet med en dejlig frokost og hjemmebrygget vin og øl. Derefter afgang tilbage til Frederiksberg – tænk hvad man kan nå at se og opleve på 1½ døgn!

Tak for et dejligt samvær