Lemvig Rotary klub har fokus på integration af kommunens "nye borgere.

Indsendt af Leif Fritsdal den 7.6.2018

Besøg giver positive oplevelser af en dansk arbejdsplads

I samarbejde med Integrations foreningen, Kompetencecentret i Bonnet og Lemvig Rotary klub nu gennemført nummer fire i rækken af virksomheds besøg.

Ole Fogh Odgaard fra Lemvig Rotary klub fortæller, at besøgene i sin enkelhed går ud på at bibringe Lemvigs nye borgere / flygtninge viden om, hvordan en dansk arbejdsplads fungerer og hvordan medarbejderne har uddannet sig til at varetage deres beskæftigelses funktioner.

Besøget i onsdags den 6. juni var hos Lemvig kommunes materielgård, hvor der er beskæftiget 25 personer bredt fagligt favnende fra kontorpersonale over mekanikere - gartnere - vej og fortovsmedarbejdere.

Mødet starter med kaffe og indtagelse af den medbragte pose rundstykker, hvorefter leder Kim V. Pedersen fortalte om virksomheden og de opgaver som der udføres fra stedet. Kim fortalte om, hvordan han via skole – ingeniør studie og kursus - var nået til den stilling, han har nu.

Deltagerne fik også fornøjelsen at møde materielgårdens nye elev Simon, som er flygtning fra Eritrea og efter 3 års søgen fundet en mulighed for uddannelse. Specielt gjorde Simon meget ud af at fortælle, hvordan hans færdigheder i det danske sprog have rykket sig efter at han var kommet i arbejde takket være venlige, hjælpsomme og dygtige kollegaer.

Efter et par timers besøg var de fem nye Lemvig borgere fyldt med viden og positiv oplevelse fra en dansk arbejdsplads.

Foto Lemvig Rotary klub