Nytårshilsen fra Verdenspræsidenten

Indsendt af Dan Holmer Andersen den 10.1.2020
Verdenspræsident Mark Daniel Maloney har sendt denne nytårshilsen til alle og er her blevet oversat til dansk.

Kære rotarianere,

Jeg er oprigtig glad for at kunne dele gode nyheder: Rotary International og Toastmasters International arbejder nu sammen for at give vores medlemmer endnu større muligheder for personlig og erhvervsmæssig vækst og udvikling.

Toastmaster International er en verdensomspændende nonprofit organisation med mere end 16.800 klubber i 143 lande.

Organisationens medlemmer deltager i klubmøder, hvor de holder taler, vurderer andres taler og udfører andre klubrelaterede opgaver med det mål i sidste ende at blive mere selvsikre som talere, få budskaber igennem – og blive gode ledere. Vores organisationer supplerer hinanden på mange måder, men vi er hver især unikke i forhold til det, vi tilbyder vores medlemmer.

Det er mit håb, at I vil gå ind i at støtte denne alliance i vores fællesskab. I kan begynde med at skaffe jer mere indsigt i Toastmasters, undersøge deres ressourcer og råd til det at tale i offentlige forsamlinger – eller besøge en lokal Toastmasterklub. Selv om opbygning af klubmøder er fast, så ligner Toastmasterklubber rotaryklubber – sådan at de begge hver især har deres egen egenart. Hvis I ikke har en klub i jeres område, kan I se en video for at lære mere om, hvad der sker på et møde i en Toastmasterklub.

I kan også invitere medlemmer fra Toastmasters på besøg i jeres klub for at få indblik i Rotary. Hvis I har en Toastmastersklub i jeres område, kan I overveje at mødes med dets medlemmer for at finde ud af, om der er muligheder for samarbejde – eller invitere et medlem til at deltage i et serviceprojekt – eller til at holde en tale i jeres klub.

Toastmasters vil skabe et ledelsesudviklingsprogram for rotarianere og rotoractere. En struktureret og solid plan for udvikling af ledelses – og kommunikationskompetencer kan medvirke til udvikle praktiske færdigheder til gavn ikke blot i ledelsesroller inden for Rotary, men tillige erhvervsmæssigt og  i det personlige liv. Effektive ledelsesevner og færdigheder kan styrke vores klubber og vores indflydelse. Vi vil opdatere jer om dette program, når vi har flere detaljer.

Mange af os blev medlemmer af Rotary for at gøre en forskel og skabe relationer til andre i vores fællesskaber. Ved at arbejde sammen med Toastmasters kan vores medlemmer opdage ny måder at netværke på og lære af andre – samtidig med at vi kan finde større værdi i vores medlemskab af Rotary.

Lær mere ved at gennemgå disse ofte stillede spørgsmål. I kan også sende spørgsmål og jeres beretninger om lokale samarbejdstiltag til toastmasteralliance (at) rotrary.org

Mark Daniel Maloney

Præsident, Rotary International 2019­-20