Otterup Rotary Klub inviterer til spændende rotarymøde torsdag den 12. september 2024 kl. 18.00 i Otterup Hallerne

Indsendt af Niels Kristian Hansen den 27.8.2024
Bliv klogere på moderne Kernekraft & den grønne omstilling d. 12/9

Rotary Otterup får formanden Morten Sørensen Cand.scient. (fysik) og Ph.d. (elektronik) fra Reel Energioplysning www.reo.dk på besøg d. 12/9.

I Danmark er der en selvforståelse af, at vi er et foregangsland for grøn omstilling, og at vi kan vise andre landevejen; men i aftenens foredrag vil formand for Reel Energioplysning (REO), Morten Sørensen, vise, at Danmark som grønt foregangsland er en tvivlsom påstand. Ser man bort fra biomasse, hvor Danmarks forbrug langt overskrider det globalt bæredygtige, så ligger Danmark væsentligt efter lande og provinser, der har satset på kernekraft. Efter 40 års massiv statsstøtte til dansk vejrafhængig energi (sol og vind) har Danmark (per indbygger) kun opnået 40% af det, svensk kernekraft opnåede i 1991.

Aftenens foredrag vil give et indblik i, hvordan kernekraft kunne bidrage til den grønne omstilling, bl.a. ved gennemgang af nedenstående punkter:

• Energiproduktionen i dag

• Problemstillinger ved massiv satsning på vejrafhængig el

• Over- og underproduktion

• Forsyningssikkerhed

• Areal- og ressourceforbrug

• Hvor langt er man kommet med lagring / PtX

• Introduktion til kernekraft

• Hvordan virker kernekraft?

• Nye generationer af kernekraft

• Kernekraft som en del af den grønne omstilling

• Brugt brændsel

• Myter omkring kernekraft

Fakta:

12% af Danmarks primære energiproduktion er fra sol og vind (2023).

I 1991 producerede Sverige 9000 kWh elektrisk energi per indbygger med kernekraft. 32 år efter, i 2023 havde dansk vind og sol nået 40% af dette: 3500 kWh/indbygger.

Kom med til en god Rotary aften i selskabslokalerne i Otterup Idrætscenter, hvor du både bliver klogere og bespist godt af Bielers Gourmetservice.

Aftenens program:

18:00 Velkomst

18:00-18:45 spisning og hygge ved bordene.

18:45–20:00 Foredrag

Deltagerpris 250,-kr. inkl. spisning og 2 øl/vand & kaffe med sødt. Vin kan tilkøbes på egen regning.

Tilmelding til Otterup Rotary Klub ved indbetaling af

kr. 250,00 til MobilePay 681625.

Seneste tilmelding d. 8/9

Otterup Rotary Klub består af 20 medlemmer m/k, som mødes en aften om ugen i 1½ time, hvor der hygges med god mad, gode foredragsholdere, virksomhedsbesøg, kammeratskab & støtte til div. velgørende projekter af forskellig slags.

Rotary er verdensomspændende. Medlemmerne er typisk selvstændige, folk i ledende stillinger, aktive mænd & kvinder, med meninger, vilje, humor & dynamik

Rotary udvider dit netværk, giver indsigt & gode timer. Vi har også plads til dig!