Rotary i tæt samarbejde om internationalisering

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 7.2.2020
Da Herning Kommune igangsatte et nyt initiativ for at styrke fællesskabet blandt kommunens internationale borgere og de lokale, blev Hernings internationale Rotary klub hurtigt en vigtig samarbejdspartner.

De seneste årtier har Herning Kommune været i en rivende udvikling i forhold til internationalisering med områdets virksomheder og uddannelsesinstitutioner som det primære trækplaster, der får udenlandske borgere til at flytte til den jyske hede:

- I Herning Kommune alene har vi cirka 7.000 internationale borgere. De udgør cirka 8 procent af vores 90.000 indbyggere. Selvom det kan lyde utroligt, er der faktisk mere end 100 forskellige nationaliteter til stede i Herning Kommune, fortæller Mette Klarskov Hebel, som er bosætningskoordinator i kommunen.

Fastholdelse var en udfordring
Mens det har givet mange gevinster for området at tiltrække folk fra udlandet til Herning og de omkringliggende kommuner, har det ikke altid været let at få de mange tilflyttere til at slå sig ned mere permanent. Derfor iværksatte Herning Kommune for cirka ti år siden en handleplan for at få de internationale borgere til at bosætte sig mere permanent:

- Vi igangsatte en strategi, som skulle sikre en bedre fastholdelse af vores mange internationale borgere. Her spillede biblioteket blandt andet en rolle, fordi vi havde gode erfaringer med at lave arrangementer her, som tiltrak rigtig mange folk, Tina Daugaard, der er bibliotekar på Herning Bibliotekerne, og som er en af kommunens vigtige samarbejdspartnere i internationaliseringsstrategien.

Stor opbakning fra lokale og internationale
I 2018 planlagde kommunen og biblioteket at videreudvikle et allerede succesrigt arrangement kaldet Expat Fair. En begivenhed, som havde til formål at inspirere og informere internationale borgere om aktiviteter, foreninger, begivenheder og andre tilbud i Herningområdet.

Fra man påbegyndte arbejdet, gik der ikke lang tid, før frivillige fra Herning International Rotary Club meldte sig på banen. Med det stærke samarbejde mellem de mange frivillige, kunne man inden længe slå dørene op til en ny, større og mere ambitiøs udgave af Expat Fair– nu afholdt i Herning Bibliotek. Begivenheden blev i 2018 en stor succes, og succesen gentog sig igen i år, da begivenheden blev afholdt i september.

- Expat Fair er selvfølgelig først og fremmest en velkomst til nye. Der er jo mange, der kommer hertil i september som studerende Desuden er der mange virksomheder, er ansætter over sommeren. Så det er et godt tidspunkt på året at byde dem velkommen, forklarer Tina Daugaard og fortsætter:

- Det er også en stor berigelse i hverdagen. Det giver et rigere liv med diversitet, forskellige kulturer og baggrunde. Det giver også et andet liv her på biblioteket, at vi har så mange internationale folk, der godt kan lide at holde til her. Derudover er de lokale også rigtig glade for begivenheden, og vi har også oplevet en stor interesse og opbakning fra dem.

En stærk rekrutteringsplatform
Udover at skabe nye relationer mellem udstationerede og lokale, er Expat Fair også blevet et vigtigt arrangement at være til stede ved for Hernings internationale Rotary klub. Det fortæller en af de frivillige fra Herning International Rotary Club, som har været med i samarbejdet mellem kommunen og Rotary fra starten, og som igen deltog som frivillig i år:

- Expat fair er et fremragende arrangement for Hernings borgere og folk i vores nærområde. Vores Rotary klub og Expat Fair arbejder faktisk ud fra samme idé, nemlig tjene mennesker med internationalt udsyn. Det passer faktisk perfekt med vores klubs vision, ”serving globally by engaging internationals locally,” og derfor er det meget naturligt for vores klub at være til stede her, fortæller Catalina Sarivan og uddyber:

- Desuden er det en rigtig god anledning, vi kan bruge til at rekruttere nye medlemmer. Ikke kun dem, der er interesserede i netværksdelen af Rotary, men også dem med interesse i velgørenhedsprojekter. Sidste år rekrutterede vi således to af vores nuværende medlemmer, og i år ser det indtil videre også ganske lovende ud i forhold til at finde nye, potentielle klubmedlemmer.

Herning International Rotary Club blev etableret i 2013 og har lige nu knap 30 medlemmer fordelt på over 10 forskellige nationaliteter.

KLIK Følg Distrikt 1450 på facebook

Er du ikke medlem af Rotary? KLIK OG læs her, hvordan du bliver det

Artiklens forfatter, Jens Jakob Kjær Hansen, er medlem af Herning International Rotary Club, hvor han er sekretær og Formand i PR/PI-udvalget. Til daglig er han digital forretningsudvikler & klassisk pianist.

LÆS OGSÅ:

Det mest værdifulde, du kan bidrage med, er din tid