Rotary og Kirkens Korshær samarbejder om hjælp til de hjemløse

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 11.11.2019
Med begrænsede midler og et stigende antal hjemløse i Horsens, havde Kirkens Korshær brug for hjælp til at få gjort deres varmestue til et mere attraktivt opholdssted. Derfor hjalp Rotary med økonomiske midler til en ny gårdhave, som varmestuens brugere i dag sætter stor pris på.

Kirkens Korshærs varmestue er det eneste sted i Horsens, hvor byens hjemløse borgere kan komme på besøg anonymt. I dag kommer der typisk mellem 40 og 50 hjemløse på besøg dagligt på adressen i Borgergade, som man flyttede til i begyndelsen af 2015. Lokalerne er rummelige og er en stor forbedring i forhold til tidligere, hvor der ikke var ret meget plads i de små, tilrøgede lokaler. Alligevel har de tre socialfaglige arbejder og frivillige i varmestuen stadig udfordringer nok at tage fat på:

- Vi har desværre set en stigning i hjemløse i Horsens de sidste år, fortæller Kirstine Madsen, som er korshærsleder i varmestuen. Hun referer til en national kortlægning af hjemløshed i 2019, som viser, at der er sket en stigning af hjemløse på 33 procent i Horsens Kommune med 136 i 2017 til 181 i 2019. Denne udvikling har lagt et ekstra pres på varmestuen, som i forvejen har begrænsede økonomiske midler:

- Vores budget er altid skrabet. Det bygger på tilskud fra kommunen, indtjening fra vores genbrugsbutik og tilskud fra forskellige donorer og fonde, siger hun.

Rotary gik sammen om støtteprojekt
I 2018 tog Kirstine Madsen derfor kontakt til Rotary i Horsens for at høre, om klubberne ville hjælpe med at støtte varmestuen, så man kunne blive et endnu mere attraktivt sted at opholde sig for de hjemløse.

- Rotary ville gerne støtte med et projekt og hjælpe med at finde ud af, hvad det skulle være helt konkret. Jeg foreslog derfor, at vi kunne få gennemrenoveret vores gårdhave udenfor, som har været i meget dårlig forfatning, siden vi overtog huset i 2015. Den var ikke et sted, de hjemløse havde lyst til at opholde sig og trængte virkelig til en kærlig hånd, siger hun.

Kort efter, at kontakten med Rotary var blevet etableret, fik Kirstine Madsen besøg af Jette Lund, som er formand for Foundation Rotary Horsens, tidligere distriktsguvernør og medlem af Horsens Vestre. Efter et møde på varmestuen blev idéen til en ny gårdhave født og bragt videre til de andre Rotary klubber i byen, Horsens Østre og Vitus Bering, som snart blev enige om at gå sammen i et fælles støtteprojekt.

Har betydet meget for de hjemløse
Med økonomisk støtte fra Foundation Rotary Horsens samt yderligere støtte fra Rotary Danmarks Hjælpefond er der hentet midler til at renovere varmestuens gårdhave, som fik en ny flisebelægning og blev udsmykket med krukker og kummer til beplantning. Derudover blev pengene brugt på nye havemøbler og en varmeblæser.

- Med varmeblæseren kan de hjemløse bruge gårdhaven hele året rundt, og det sætter de stor pris på, siger Kirstine Madsen, som med glæde har set projektet blive til en succes:

- De er generelt rigtig glade for at bruge gårdhaven, og det er et sted, de godt kan lide at mødes og få en snak. På den måde har det betydet rigtig meget, at vi har fået gårdhaven til at fungere godt for de penge, vi har fået fra Rotary. Det er virkelig en god gave, fortæller hun og fortsætter:

- Jeg glæder mig også til at følge udviklingen med gårdhaven, hvor de mange planter er godt i gang med at vokse op muren og med tiden bliver til et flot, grønt bagtæppe, der vil omkranse gården og gøre den endnu mere indbydende.

Læs mere om Rotary Foundations arbejde her og om Kirkens Korshær her

FAKTA OM Foundation Rotary Horsens
- Foundation Rotary Horsens (FRH) er et formaliseret samarbejde om lokale projekter mellem de tre Rotary klubber i byen: Horsens Vestre, Horsens Østre og Vitus Bering.
- FRH er organiseret som en selvejende institution med egen bestyrelse og regnskab.
- Har udover støtten til varmestuen indsamlet til julehjælp. Julehjælpen uddeles i samarbejde med Mødrehjælpen, Soul and Heart samt Dansk Folkehjælp i Horsens.
- I 2018 blev der indsamlet 75.000 kr. til julehjælp med 40.000 fra FRH og 35.000kr. fra Rotary Danmarks Hjælpefond
- FRH har desuden støttet Mødrehjælpens sommerlejr for enlige mødre med børn, hvor man betalte hyttelejen 9.000 kr. i sommeren 2019.

KLIK Følg Distrikt 1450 på facebook

Er du ikke medlem af Rotary? KLIK OG læs her, hvordan du bliver det

Artiklens forfatter, Jens Jakob Kjær Hansen, er medlem af Herning International Rotary Club, hvor han er sekretær og Formand i PR/PI-udvalget. Til daglig er han digital forretningsudvikler & klassisk pianist.