Rotarys store kunstmesse på Fængslet fejrer jubilæum

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 2.3.2020
40 kunstnere udstiller 7.-8. marts i Magasinet. Tre Rotary-klubber fra Horsens står bag kunsteventet, der afvikles for 10. gang.

40 kunstnere, en bred vifte af genrer og mulighed for en god snak med både nye ansigter og velkendte udstillere.

Rotary Kunstmesse afvikles for 10. gang lørdag 7. marts og søndag 8. marts. Magasinet i Fængslet på Fussingsvej i Horsens danner rammen om messen, der søsættes af de tre Rotary-klubber i Horsens: Vestre, Vitus Bering og Østre.

Formålet er det samme som i de øvrige år: Gæster og kunstnere skal have en god oplevelse, og overskuddet går til humanitære formål såvel lokalt som internationalt – styret af Foundation Rotary Horsens.

Frank Buchgraitz, der er rotarianer i Horsens Vestre, er både idémager og drivkraft bag messen, og han får masser af positiv respons fra kunstnerne, når der hvert år evalueres på bagkant af arrangementet, der altid afvikles i starten af marts.

- Der er meget stor tilfredshed. Kunstnere skriver til os: Hvordan kommer jeg med? Vi får mange henvendelser hen over året. Rotary Kunstmesse er bredt kendt rundt omkring, og vi siger nej til mange, siger Frank Buchgraitz.

Gæster mange steder fra

Kunstmessen er ikke kun en Horsens-begivenhed. Gæsterne kommer også fra f.eks. Aarhus, Silkeborg og Odense, fortæller Frank Buchgraitz, der sammen med sin hustru Gerda er at finde blandt udstillerne.

Der annonceres landsdækkende, og for Frank Buchgraitz er det vigtigt at slå fast, at messen lokker kunstnere til fra hele landet.

- Cirka 60 procent er gengangere - resten er nye. Det er en gensidig glæde, at kunstnerne er til stede på hele messen. Vi udstiller ofte i gallerier, hvor vi ofte bare afleverer værkerne - uden at møde gæsterne. Det er noget helt særligt, at man kan tale med kunstnerne, siger Frank Buchgraitz.

Udstillerne kommer fredag over middag og stiller op. En række af dem gør det sidste klar lørdag morgen inden åbningen klokken 10.00 ved blandt andre Horsens-borgmester Peter Sørensen (S).

Spændvidden i genrerne er vigtig for Frank Buchgraitz, når han laver aftaler.

I år bydes der på blandt andet skulptur, maleri, grafik og installation.

Rotary er et kæmpe netværk

Rotary er et verdensomspændende erhvervsnetværk med en stærk humanitær profil og er blandt andet drivkraften bag, at den frygtede sygdom polio efter over tre årtiers kamp er tæt på at være udryddet.

Overskuddet på Rotary Kunstmesse går til hjælpearbejde både lokalt og internationalt.

De tre klubber har de seneste år bidraget med mange tusinde kroner til julehjælp til trængte familier i lokalområdet, støttet renoveringen af Kirkens Korshærs terrasse og er med i internationale projekter.

Fakta 1:

Rotary Kunstmesse 2020 afvikles lørdag 7. og søndag 8. marts – begge dage kl. 10-16.

Der er fernisering lørdag kl. 10.00 i Magasinet på Fængslet, Fussingsvej 8, 8700 Horsens.

Entré: 50 kroner – børn har gratis adgang.

Kunstmessen afvikles for 10. gang – og for anden gang i træk står alle tre Rotary-klubber i Horsens bag.

Fakta 2:

Følgende kunstnere deltager i 2020-udgaven:

Tove Andresen, Louise Bissenbacker, Ulla Bjervig, Benthe  Blæsild, Jens Brammer, Verner Brems, Sidsel Brix, Elias Bruus, Rie  Brødsgaard, Frank Buchgraitz, Gerda Buchgraitz, Susanne Butcher, Jørgen Bæk, Marie  Drewes, Kaj Fjendbo, Kirsten Gissel, Michael Grønlund, Inge-Lis Gaardsted, Inge Hacke, Ole Hedeager, Lotte Horne, Grethe Tranberg, Jeff Ibbo, Torben Jetsmark, Per Just, Poul Kidmose, Jane Reinert, Erik Klostergaard, Rikke Laursen, Mathias Mølgaard, Kirsten Mønsted, Mogens Mønsted, Vivi Nielsen, Vike Pedersen, Laila Rask Pedersen, Annette  Ravn, Rikke Ryge Petersen, Marianne Stenberg, Jonna  Stenvad, Vibeke Sunde, Morten Tropp og Ibrahim Yassin.

KLIK FØLG DISTRIKT 1450 PÅ FACEBOOK

ER DU IKKE MEDLEM AF ROTARY? KLIK OG LÆS HER, HVORDAN DU BLIVER DET