ROTEX 1461 skrev dansk ROTEX historie

Indsendt af Anonym (ikke efterprøvet) den 19.5.2018
Nogen har måske hørt navnet før – andre har aldrig, men uanset kommer i helt sikkert til at høre ROTEX 1461 igen. ROTEX, en organisation for hjemvendte Rotary udvekslingsstudenter, af hjemvendte Rotary udvekslingsstudenter, er nemlig en realitet i distrikt 1461.

ROTEX, som navnet måske afslører, er en organisation der er oprettet af hjemvendte Rotary udvekslingsstudenter. ROTEX som organisation eksisterer internationalt, og blev oprettet i år 2000. ROTEX international består af mange forskellige klubber i 5 ud af verdens 7 kontinenter. Den ældste ROTEX klub daterer sig selv tilbage til 1971 og den yngste klub, ROTEX 1461 – blev officielt oprettet i 2017.

I vores distrikt 1461, finder vi faktisk den første danske ROTEX klub.

I Maj 2017 skrev 18 unge mennesker nemlig dansk ROTEX historie da de i et lille lokale i omegnen af Ejby holdt deres første generalforsamling og dermed konstituerede deres første rigtige bestyrelse. Med store ambitioner for fremtiden og en enorm mængde af gå på mod, blev en bestyrelse bestående af 7 medlemmer oprettet og der blev lagt planer for fremtiden.

Siden da har alting kørt med 120 km/t og ROTEX 1461 er nu, ikke engang et år senere, blevet etableret på lige niveau med Rotary klubberne rundt omkring i landet (i kan finde klubben på RD’s hjemmeside), har lige omkring 120 medlemmer og så sender vi 6 unge afsted til Taiwan til d. 4 internationale ROTEX konference.

ROTEX 1461 blev oprettet ud fra et fælles ønske om at bibeholde det netværk og de venskaber vi har fået igennem vores ungdomsudveksling, yde velgørende hjælp og igennem et tæt samarbejde med Rotary Danmark at sørge for at udvekslingsstudenter igennem Rotary har det godt – både Inbounds og Outbounds.  Men hvad har ROTEX 1461 så opnået i de godt og vel 10 måneder vi har været kørende? Udover at have hjulpet Rotary til samtlige arrangementer som PETS, Distrikskonference, Studenterbriefinger og Debriefinger, så havde vi i efteråret en hyggelig og festlig sammenkomst, hvor vi efter at have gjort status på organisationen hyggede os med fest. I julen 2017 fik vi lagt sidste hånd på vores mentorordning rettet mod de unge Inbounds, så de og klubberne har andre unge at sparre med.

Alt dette har kunne lade sig gøre fordi vi har fået en enorm opbakning fra distriktet og klubberne. Vi har mange projekter på vej og jeg kan med sikkerhed sige at I kommer til at se mere til ROTEX 1461 snart.

• Emil Dyrehave Munk, Vicepræsident ROTEX 1461.