Udviklingen fortsætter i Gambia i Afrika takket være Rotary

Indsendt af Jeannette (E-klub) Refstrup den 10.5.2021
Grøntsagshaver og en frugtplantage er endnu et projekt, der er undervejs i landsbyen Galloya.

Tekst: Jytte Gottlieb

I landsbyen Galloya i Gambia er behovet for dyrkning af grøntsager blevet forstærket på grund af Covid-19. Mange familier har mistet deres indtægtsgrundlag og uden et socialt sikkerhedsnet i landet, er det svært for mange at brødføde familien.

Landsbyboerne har dog slet ikke mistet modet:
”Hvert projekt er hårdt arbejde, men vi vil gøre det,” siger Ousman Bah, der har været en dygtig leder ved byens andre projekter.

Planen for det nye anlæg af grøntsagshaver og en frugtplantage er, at der skal være jordlodder til 70 kvinder og en overdækket salgsbod ved vejen, hvor kvinderne kan bearbejde og sælge deres grøntsager.

Erfaringer fra tidligere haveprojekt
Landsbyen har gode erfaringer med kvindernes havedyrkning fra byens første haveprojekt, der blev afsluttet for et par år siden. Her fik omkring 40 kvinder hver en jordlod til dyrkning af grøntsager til familien eller til at sælge på markedet. En absolut succes, der gav en ny mulighed for at forbedre familiens sundhed og levestandard.

Som ved tidligere projekter bidrager landsbyen med frivilligt arbejde, der dog honoreres med et gratis måltid hver dag.

Men en hel del af projektet koster penge – for eksempel etablering af vandforsyning, det vil sige brøndboring og vandtårn. Dertil kommer solceller til drift af en sol/eldrevet vandpumpe. Der skal opføres 16 vandbassiner i haven, så kvinderne kan hente vand til vanding af grøntsagerne.

Dyrt at holde kvæg og geder væk
Den største udgift går til etablering af en solid indhegning for at holde løsgående kvæg og geder væk fra haverne.

Landsbyboerne har besluttet, at der skal være en mindre betaling for brug af jordlodderne, og at indtægterne derfra skal anvendes til havens drift og til andre projekter i Galloya.

Som i det første haveprojekt nedsættes der også i den nye have en Garden Committee, der skal organisere den løbende drift og sikre havens succes.

Netop dette projekt forventer landsbyen vil få betydning både lokalt, men også nationalt.

”Nu ved vi, hvordan det føles, når projekterne lykkes. Vi vil lære de unge at gennemføre projekter, så de bliver i Gambia i stedet for at rejse ud,” siger Ousman Bah.

”Fremtiden og håbet er her,” siger han Ousman Bah.

Odense-klub finansierer brødfrugt-træer
Tekst: Preben Holmboe

Udover de 70 kvindehaver etableres der på det 35.000 m2 store jordstykke, som landsbyen har stillet til rådighed, en frugtplantage med 340 brødfrugttræer og 500 papaya træer.

Ideen til brødfrugttræerne kommer fra Odense City Rotary Klub.

Træet er et højtydende, frugtbærende træ, der i troperne er i stand til at ernære en hel familie. Der er derfor enorme perspektiver i projektet, som kan være med til at bekæmpe sult og fejlernæring hos fattige familier i troperne.

Odense-klubben havde i en periode været på udkig efter et land, hvor man kunne køre et pilotprojekt, og da klubben hørte om det såvel afsluttede som igangværende haveprojekt i landsbyen Galloya i Gambia, var det nærliggende at placere pilotprojektet her.

Planterne importeres fra Tyskland og er medio april 21 ankommet til Gambia, hvor de i de første måneder vil skulle have en intens pleje, inden de kan plantes ud i haven inden regntiden, som begynder i juli.

Brødfrugttræet bliver 5-6 meter højt og har store skyggende blade, hvorfor der vil plantet papyatræer sammen med brødfrugttræerne, idet det har vist sig, at papaytræerne giver et højere udbytte, hvis de står i skyggefulde omgivelser.

FAKTA om projektet i Galloya
Tekst: Jytte Gottlieb

Projektet er støttet af:
Rotary Danmarks Hjælpefond og District Grant

Rotary Klubberne: Billund, Brande, Faxe, Fredericia Lillebælt, Give, Nyborg, Odense Carolinekilde, Odense City, Odense Skt. Knud International, Odense Skt. Knud Innerweel, Otterup, Ringkøbing, Skjern-Tarm og Videbæk.

Frivillige sponsorere, der har ydet bidrag til ’Støtteforeningen – landsbyudvikling i Gambia’

Projektkoordinator i Danmark er Preben Holmboe, som er medlem af Odense Carolinekilde RK, samt en styregruppe med repræsentanter fra nogle af de deltagende Rotary klubber og med Niels Kjær fra Ringkøbing RK som formand.

Projektleder i Galloya er Ousman Bah.

Gennemførte projekter i Galloya i samarbejde med Rotary:

1. Kvindehaver til  44 kvinder
  2. Nursery Scool til 60 børn fra 4 – 7 år
  3. Rent drikkevand til hele landsbyen hvor der er gravet 2500 m vandledning rundt i landsbyen og etableret 20 tappesteder på vejene med mulighed for husinstallationer
  4. Kvindehave til 70 kvinder samt frugtplantage som beskrevet ovenfor.

Galloyas projekt-rapport med projektleder Ousman Bah og projektmedarbejder Ablie – se den inspirerende video her.

Genlæs de tidligere artikler om kvindehaveprojektet og Nursery School her:

Når vi løfter i folk og følger projektet til dørs

Når mor skal på arbejde bliver der brug for børnepasning - også i Afrika​​​​​​​