Ugebrev nr. 10

Rotary Sorø Ugebrev Møde nr. 10 3. oktober 2017

Velkomst: Præsidenten bød velkommen til klubbens medlemmer og gæsten, og præsenterede aftenens program. Aftenens planlagte oplægsholder, ekspræsidenten for Bandidos i Næstved, havde meldt afbud pga. sine pligter i politiets exit-program for bandemedlemmer, hvorefter Anders Christensen havde indvilliget i at fortsætte sit oplæg om Obicon, men måtte også afslå, hvorefter Alex Burchardt tilbød at fortælle om sin ny tilværelse som stutteri- og hestewellness-ejer.

Præs: Hun overrakte herefter Anette Carlsen en buket blomster i anledning af hendes 15 års jubilæum som rotarianer. Herefter orienterede hun om de kommende møder, herunder den finske ambassadørs besøg i klubben den 28. november i anledning af Finlands 100 år som selvstændig nation, og opfordrede derefter alle til at promovere den kommende kirkekoncert den 24. oktober med Lene Siel, da der pt. ikke er tilstrækkeligt solgte billetter til at frembringe et overskud.

Sang: Hist, hvor vejen slår en bugt (H.C. Andersen, 1829 - J. C. Gebauer, 1846)

Sekretær: Mødeprocent 57 %

Næste møde vil Ulla Koch fortælle om de midler, klubben kan søge til projekter, der allerede har indsamlet penge, og Ole Ring vil orientere om status på den skaterbane, klubben har medsponsoreret.

Christen Galsgaard har 3 minutter.

Menu: Glaseret skinke med flødekartofler og diverse salater, banankage m. chokoladeovertræk og kaffe.

3 min: Lars Nobel fortalte om et nyt solcelleanlæg, som nu bliver taget i anvendelse på Store Ladegård til en ægte verdenspremiere. Anlægget består af store rektangulære glasruder, som samler solens lys og koncentrerer det i små metalplader, som opvarmes, hvorved det vand, der gennemløber disse plader bliver opvarmet og kan drive et fyr. Anlægget kan bevæge sig efter solens lys og opnår derfor en langt større soltid.

Udsigterne er lovende, forsikrede Lars Nobel, og de hidtidige forsøg viser at anlægget producerer mindst dobbelt så meget energi som de gængse, stationære anlæg.

5 min. Anders Christensen oplyste, at han ikke kunne holde det planlagte oplæg i Se & Hør-versionen om Obicon, da han netop havde sagt sin stilling op, og der derfor verserede forhandling om hans oplysningsretlige råderum over for det nu forhenværende firma.

Vinlotteri: Peter Fabricius og Anette Carlsen vandt to flasker rødvin.

Oplæg: Alex Burchardt fortalte om sin tid som pensionist, der ikke gik med rolige spadsereture op og ned ad Storegade iført trenchcoat og alpehat, men derimod udfyldes med nye sysler inden for hestewellness på hans stutteri på Slangerupgård ved Ringsted. AB berettede med en vis fornøjelighed om de mange wellness-tilbud hans ny geschæft kan tilbyde de forkælelses-trængende heste, lige fra spabad med bobler, massage og løbebånd til pedicure, og det morsomme er så, oplyste Burchardt med et kræmmersmil, at når hesten kører ud af båndet ved endestationen afleverer den lige en tusindkroneseddel for fornøjelsen.

Præsidenten ringede mødet af kl. 19.22.

• Ref. Uffe Sveegaard