Ukrainske børn på ferie fra krigen.

Indsendt af Leif Fritsdal den 12.6.2018
Solstråler i Danmark 2018

Rotary Brande har i samspil med Rotary Danmarks Hjælpefond støttet sommerlejren ’Solstråler i Danmark 2018’ med 30.000 kr.

Bag projektet står ungdomsorganisationen Lastivka (Svalen) i Danmark.

Efter en lang busrejse ankom 45 børn i alderen 9 – 12 år den 9. juni til Naturcenter Harrild Hede. Børnene skal på knap 2 ugers ophold i Danmark.

I størstedelen af perioden har børnene base i Pårup Lejren. Derfra går turene ud til de mange aktiviteter, der er tilrettelagt i forløbet. Blandt andet besøges Legoland, Vesterhavet og et landbrug med høns.

Mange frivillige er involveret i arrangementet både i Ukraine og i Danmark. Ukrainske pædagoger rejser sammen med børnene og følger dem under opholdet i Danmark.

Projektets formål er at give børnene en pause fra en traumatisk hverdag, som ingen børn bør opleve. Udsatte børn fra splittede familier, hvis fædre er blevet dræbt eller invalideret under krigen i Østukraine. Håbet er, at give børnene deres glæde tilbage og vise dem et velfungerende dansk samfund.

Omsorgsfulde voksne gør en stor og frivillig indsats for børnene – som for en stund får lov til at være børn uden bekymringer.

Foto og tekst: Jytte Gottlieb